{"id":3519,"date":"2021-04-04T21:02:39","date_gmt":"2021-04-04T21:02:39","guid":{"rendered":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/?p=3519"},"modified":"2021-11-16T13:13:52","modified_gmt":"2021-11-16T13:13:52","slug":"cocuklarin-yetenekleri-hangi-yasta-nasil-kesfedilir","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/tr-blog\/cocuklarin-yetenekleri-hangi-yasta-nasil-kesfedilir","title":{"rendered":"\u00c7ocuklar\u0131n Yetenekleri Hangi Ya\u015fta Nas\u0131l Ke\u015ffedilir?"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t

\u00a021.yy\u2019da h\u0131zla b\u00fcy\u00fcy\u00fcp geli\u015fen d\u00fcnyam\u0131zda ebeveynlerin en b\u00fcy\u00fck kayg\u0131lar\u0131ndan biri de \u00e7ocuklar\u0131nda var olan yetenekleri zaman\u0131nda ke\u015ffedebilmek ve bu yetenekler do\u011frultusunda \u00e7ocu\u011funun geli\u015fimine katk\u0131 sa\u011flayacak y\u00f6ntemler konusunda bilgi sahibi olmakt\u0131r. Aileler \u00e7ocuklar\u0131n\u0131n var olan en y\u00fcksek potansiyellerine ula\u015fmas\u0131n\u0131 ve kendilerini ger\u00e7ekle\u015ftirmesini isterler. Bunun i\u00e7in ailelere ve \u00f6\u011fretmenlere, iyi bir g\u00f6zlemci olman\u0131n yan\u0131nda, hayat yolculu\u011funa e\u015flik etti\u011fimiz \u00e7ocuklar\u0131n bulunduklar\u0131 d\u00f6nem, sahip oldu\u011fu zek\u00e2 t\u00fcrleri ve bili\u015fsel d\u00fczeydeki geli\u015fimleri hakk\u0131nda daha \u00e7ok bilgi sahibi olmak d\u00fc\u015f\u00fcyor.\u00a0<\/p>

Yetenek kelimesinin s\u00f6zl\u00fck anlam\u0131, bir kimsenin bir \u015feyi anlama, yapabilme ya da bir etkiyi alabilme yeterlili\u011fi, g\u00fcc\u00fcd\u00fcr. Buradan yola \u00e7\u0131karak yeteneklerin ke\u015ffi asl\u0131nda \u00e7ocu\u011fun do\u011fumu itibariyle ba\u015flar diyebiliriz. Bunu diyebilmenin yan\u0131nda, her \u00e7ocu\u011fun yetene\u011fi belli bir ya\u015f aral\u0131\u011f\u0131nda ortaya \u00e7\u0131kar ve bir yetene\u011fi varsa bu aral\u0131kta hemen ke\u015ffedebiliriz demek do\u011fru olmayacakt\u0131r. \u00c7ocuklar\u0131n geli\u015fiminde farkl\u0131 kritik d\u00f6nemler vard\u0131r. Bu d\u00f6nemlere g\u00f6re anlayabilme, yapabilme ve bir etkiyi hayat\u0131m\u0131za alabilme yeterlili\u011fimiz de\u011fi\u015fecektir.\u00a0 Piaget\u2019e g\u00f6re bu d\u00f6nemler; Duyusal Motor D\u00f6nemi (0-2 ya\u015f), \u0130\u015flem \u00d6ncesi D\u00f6nem (2-7 ya\u015f), Sembolik D\u00f6nem (2-4 ya\u015f), Sezgisel D\u00f6nem (4-7 ya\u015f), Somut \u0130\u015flemler D\u00f6nemi (7-12 ya\u015f), Soyut \u0130\u015flemler D\u00f6nemi (12 ya\u015f \u00fczeri). \u00c7ocuklar\u0131n geli\u015fim d\u00f6nemlerinden bahsetmenin ve bu d\u00f6nemlerin \u00f6zellikleri hakk\u0131nda bilgi sahibi olman\u0131n yeteneklerin ke\u015ffinde b\u00fcy\u00fck bir \u00f6nemi vard\u0131r. \u00c7\u00fcnk\u00fc her \u00e7ocuk \u00f6zel ve biriciktir. Yeteneklerinin bulundu\u011fu alan \u00e7ocu\u011fumuzun farkl\u0131 bir geli\u015fim d\u00f6neminde a\u00e7\u0131\u011fa \u00e7\u0131kabilir.<\/p>

\u00c7ocu\u011fumuz bazen bulundu\u011fu geli\u015fim d\u00f6nemine ait becerileri normal bir seviyede yerine getirebilirken bazen ya\u015f\u0131tlar\u0131ndan daha ileride geli\u015fim \u00f6zellikleri g\u00f6sterebilir. Burada ebeveynlerin dikkat etmesi gereken bir di\u011fer nokta da, \u00e7ocuk bu davran\u0131\u015flar\u0131 i\u00e7selle\u015ftirerek mi ger\u00e7ekle\u015ftiriyor yoksa \u00e7evresinde sevdi\u011fi birilerini taklit mi ediyor? \u00d6rne\u011fin; ailede m\u00fczik alan\u0131nda yetenekli ki\u015filer olabilir. \u00c7ocu\u011fumuz bu ki\u015fiye duydu\u011fu hayranl\u0131k sebebiyle onu taklit etmeye ba\u015flayabilir. Bu durum her ne kadar ebeveyni heyecanland\u0131rsa da dikkatli bir g\u00f6zlemci olup bu davran\u0131\u015f\u0131n \u00e7ocu\u011fumuzun kendi ak\u0131\u015f\u0131nda ger\u00e7ekle\u015fip ger\u00e7ekle\u015fmedi\u011fini iyi g\u00f6zlemlememiz gerekir.<\/p>

\u00c7ocuklar\u0131m\u0131z\u0131n geli\u015fim d\u00f6nemleri bizlere yeteneklerinin hangi ya\u015flarda ortaya \u00e7\u0131kabilece\u011fine dair ipucu verirken sahip oldu\u011fu zek\u00e2 t\u00fcrlerini fark etmek ise ke\u015ffetmemizde bize yard\u0131mc\u0131 olacakt\u0131r. Zek\u00e2m\u0131z\u0131n kendisi g\u00f6sterece\u011fi birden fazla alan vard\u0131r. Bunlar; s\u00f6zel- dilsel, mant\u0131ksal-matematiksel, g\u00f6rsel-uzaysal, m\u00fcziksel-ritim, bedensel- kinestetik, i\u00e7sel, sosyal, do\u011fa gibi bir\u00e7ok alan\u0131 kapsamaktad\u0131r. Bu zek\u00e2 t\u00fcrlerinden her birine belli oranda sahip olunabilir. Fakat \u00e7ocu\u011fumuz bir ya da birden fazla zek\u00e2 alan\u0131nda daha yetenekli olabilir. Bunun i\u00e7in ufak ipu\u00e7lar\u0131n\u0131 fark etti\u011fimizde \u00e7ocuklar\u0131m\u0131z\u0131n yeteneklerini ortaya \u00e7\u0131karabilece\u011fi alanlar yaratmak gerekmektedir. \u00d6rne\u011fin; \u00e7ocu\u011fumuzun bedensel-kinestetik yetene\u011finin daha belirgin oldu\u011funu g\u00f6zlemledik. \u00c7ocu\u011fumuzun bu yetene\u011fini g\u00f6sterebilece\u011fi, ilgisinin olup olmad\u0131\u011f\u0131n\u0131 anlayabilece\u011fimiz kurs veya etkinliklere kat\u0131l\u0131m\u0131n\u0131 sa\u011flayarak bu alanda yetene\u011fi varsa daha do\u011fru ve net bir \u015fekilde saptayabiliriz. Bu etkinlik ve kurslara kat\u0131l\u0131m\u0131n\u0131 sa\u011flamak, \u00e7ocu\u011fumuzda var olan bu yetene\u011fin hangi alanda \u00e7ocu\u011fumuzun da ilgisi do\u011frultusunda kendisini g\u00f6sterece\u011fini fark etmemizi sa\u011flar. Nihayetinde bedensel-kinestetik yetenek kendisini dans alan\u0131nda da g\u00f6sterebilir farkl\u0131 bir spor bran\u015f\u0131nda da. Burada bak\u0131lacak nokta \u00e7ocu\u011fumuzun ilgisinin de bulunmas\u0131 olacakt\u0131r.<\/p>

Ke\u015ffetme a\u015famas\u0131nda \u00e7ocu\u011fumuzun tercih etti\u011fi oyun ve oyuncaklardan da yararlanabiliriz. \u00c7ocu\u011fumuza ald\u0131\u011f\u0131m\u0131z oyuncaklar\u0131 se\u00e7erken g\u00f6zlemlerimiz sonucunda ilgisinin ve yetene\u011finin a\u00e7\u0131\u011fa \u00e7\u0131kabilece\u011fi oyuncaklar\u0131 tercih etmek bize daha \u00e7ok fikir verecektir. Zaman zaman kurdu\u011fu oyunlara kat\u0131lmak oyunda \u00fcstlendi\u011fi rolleri fark etmemizi ve bu rollerde sergiledi\u011fi yeteneklerini daha yak\u0131ndan g\u00f6rmemizi sa\u011flayacakt\u0131r. Ev ortam\u0131 d\u0131\u015f\u0131nda okulunda bulunan kul\u00fcplere kat\u0131l\u0131m sa\u011flamas\u0131 da \u00e7ocu\u011fun kendi yetene\u011fi ve ilgisini ke\u015ffetmesinde yard\u0131mc\u0131 olacak ad\u0131mlardan biridir. \u00c7ocu\u011fumuz bu kul\u00fcplere kat\u0131l\u0131m sa\u011flad\u0131\u011f\u0131nda dersine giren bran\u015f \u00f6\u011fretmenleri de bu s\u00fcrece ve \u00e7ocu\u011fun ilgi yetene\u011fine yak\u0131ndan \u015fahit olup aileye bu konuda yol g\u00f6sterici olacaklard\u0131r.<\/p>

T\u00fcm bu yeteneklerin a\u00e7\u0131\u011fa \u00e7\u0131kmas\u0131 ve fark edilmesi sadece ebeveynlerin g\u00f6zlemi ile m\u00fcmk\u00fcn de\u011fildir. Bu noktada \u00e7ocu\u011fumuzun okulunda derslerine kat\u0131lan s\u0131n\u0131f ve bran\u015f \u00f6\u011fretmenlerinden ya da alan\u0131nda uzman ki\u015filerden destek almak daha do\u011fru ad\u0131mlar atmam\u0131z\u0131 sa\u011flayacakt\u0131r. Burada aile ve \u00f6\u011fretmenlerin, uzman ki\u015filerin i\u015fbirli\u011fi i\u00e7erisinde hareket etmesi \u00e7ocu\u011fun potansiyelini a\u00e7\u0131\u011fa \u00e7\u0131karma konusunda faydal\u0131 olacakt\u0131r. Bu noktada ise ailenin ve ilgili ki\u015filerin \u00e7ocu\u011fa \u00e7ok g\u00f6rev ve anlam y\u00fcklememesi, ba\u015far\u0131 ve kendisini g\u00f6sterme konusunda \u0131srarc\u0131 bir tutum sergilememesi olduk\u00e7a \u00f6nemlidir. Bu t\u00fcr istek ve beklentiler \u00e7ocukta kayg\u0131 ve strese yol a\u00e7abilir. Bunun sonucunda ise var olan yetene\u011fine kar\u015f\u0131 olan ilgisi s\u00f6nebilir ve bu durum mutluluktan \u00e7ok stres yarat\u0131r.<\/p>

Bu s\u00fcre\u00e7 aileler i\u00e7in her ne kadar \u00f6nemli de olsa s\u00fcre\u00e7 i\u00e7erisinde sakin tav\u0131rlar\u0131 korumak, \u00e7ocuk \u00fczerinde beklenti ve bask\u0131 olu\u015fturmamak, \u00e7ocu\u011fumuzun hayat ak\u0131\u015f\u0131nda ona rehberlik etmek ve bu s\u00fcreci onun i\u00e7in daha anlaml\u0131 hale getirmeye sa\u011flay\u0131c\u0131 bir rol \u00fcstlenmek gerekir.

<\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

21.yy\u2019da h\u0131zla b\u00fcy\u00fcy\u00fcp geli\u015fen d\u00fcnyam\u0131zda ebeveynlerin en b\u00fcy\u00fck kayg\u0131lar\u0131ndan biri de \u00e7ocuklar\u0131nda var olan yetenekleri zaman\u0131nda ke\u015ffedebilmek ve bu yetenekler do\u011frultusunda \u00e7ocu\u011funun geli\u015fimine katk\u0131 sa\u011flayacak …<\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":3524,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"footnotes":""},"categories":[116,2],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3519"}],"collection":[{"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3519"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3519\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5347,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3519\/revisions\/5347"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3524"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3519"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3519"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3519"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}