{"id":3527,"date":"2021-04-04T21:06:01","date_gmt":"2021-04-04T21:06:01","guid":{"rendered":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/?p=3527"},"modified":"2021-11-16T13:14:00","modified_gmt":"2021-11-16T13:14:00","slug":"cocuga-karsi-ebeveyn-arkadaslik-iliskisi-nasil-dengelenmeli","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/tr-blog\/cocuga-karsi-ebeveyn-arkadaslik-iliskisi-nasil-dengelenmeli","title":{"rendered":"\u00c7ocu\u011fa Kar\u015f\u0131 Ebeveyn Arkada\u015fl\u0131k \u0130li\u015fkisi Nas\u0131l Dengelenmeli?"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t

Ya\u015famdaki pek \u00e7ok rolde \u00e7e\u015fitli modeller vard\u0131r. Ebeveynlikte de literat\u00fcrde: Otoriter, demokratik, izin verici, ilgisiz ebeveynlik modelleri vard\u0131r. Bunlar\u0131n pek \u00e7o\u011fu ebeveynlerin kendi ebeveynlerinden g\u00f6r\u00fcp modelledikleri, \u00e7evreden g\u00f6rd\u00fckleri ve kendi ideallerindeki ebeveynlikle birle\u015fir ve ortaya benzersiz bir ebeveyn modeli \u00e7\u0131kar. Asl\u0131nda her ne kadar modeller olsa da her \u00e7ocu\u011fun bili\u015fsel alanlar\u0131, sosyal duygusal y\u00f6nleri ve ilgi alanlar\u0131 g\u00fc\u00e7l\u00fc oldu\u011fu gibi ebeveynlik modeli de birbirinden farkl\u0131 ve \u00f6zg\u00fcnd\u00fcr. \u0130\u015fin i\u00e7ine bir de \u00e7evresel ve e\u011fitim fakt\u00f6rleri girince ortaya kendi i\u00e7inde benzersiz bir ebeveyn modeli \u00e7\u0131kar.

Her ebeveyn \u00e7ocu\u011funa elindeki imkanlar\u0131n en \u00fcst\u00fcnde ve hatta belki kendi deneyimlerinin de \u00e7ok \u00fcst\u00fcnde f\u0131rsatlar yaratmak ister. Elbette sa\u011fl\u0131kl\u0131 b\u00fcy\u00fcme ko\u015fullar\u0131n\u0131n, e\u011fitim imkanlar\u0131n\u0131n \u00e7ocu\u011fun sa\u011fl\u0131kl\u0131 geli\u015fiminde etkisi b\u00fcy\u00fckt\u00fcr ancak en az onlar kadar \u00f6nemli olan da \u00e7ocuklar\u0131n ebeveynleri ile olan ve ko\u015fulsuz sevgiye dayanan ili\u015fkidir. Bu konuda literat\u00fcrde pek \u00e7ok de\u011ferli yay\u0131n oldu\u011fu i\u00e7in bu yaz\u0131n\u0131n devam\u0131nda daha \u00e7ok kendi uygulamalar\u0131m\u0131z\u0131 tekrar de\u011ferlendirmeye yer vermek isterim.

G\u00fcn\u00fcm\u00fczde s\u0131k\u00e7a dile getirilen, i\u00e7inde modern, demokratik ve izin verici ebeveynlik modellerinden \u00f6zellikler de bar\u0131nd\u0131ran \u2018arkada\u015f- ebeveynlik\u2019 tan\u0131m\u0131n\u0131 birlikte de\u011ferlendirelim. \u00d6ncelikle bir ebeveynin temel sorumluluklar\u0131n\u0131 d\u00fc\u015f\u00fcnelim; ko\u015fulsuz sevgi, g\u00fcven, d\u00fczen, sa\u011fl\u0131kl\u0131 ya\u015fam ve geli\u015fme ko\u015fullar\u0131…Peki bir arkada\u015f\u0131n tan\u0131m\u0131nda hangi kavramlar yer al\u0131r? Sevgi, payla\u015f\u0131m, ilgi ve onay.

Bir ebeveyn d\u00fczen ve s\u0131n\u0131rlar\u0131 \u00e7ocu\u011fa \u00f6\u011fretmeyip, \u00e7ocu\u011fun ke\u015ffetmesini beklerse, sonucunda s\u0131n\u0131rlar\u0131n\u0131 bilmedi\u011fi i\u00e7in kar\u0131la\u015ft\u0131\u011f\u0131 olumsuzluklarda ba\u015far\u0131s\u0131zl\u0131k hisseden\u00a0 ve \u00e7evresi taraf\u0131ndan da d\u0131\u015flanan mutsuz bir \u00e7ocukla kar\u015f\u0131la\u015f\u0131labilir. Her birey gibi \u00e7ocuklar da d\u00fczensizlik ve belirsizlikten dolay\u0131, kendileri bu \u015fekilde anlamland\u0131ramasalar da kayg\u0131 duyarlar. Arkada\u015flar\u0131m\u0131z bize limit koymazlar, o halde bu anlamda arkada\u015f gibi davranan ebeveynleri, s\u0131n\u0131r koyduklar\u0131nda kendilerine \u00f6fke duyan bir \u00e7ocuk bulmak \u015fa\u015f\u0131rt\u0131c\u0131 olmamal\u0131. Tabii ki her konuda oldu\u011fu gibi ne yapt\u0131\u011f\u0131m\u0131z de\u011fil, nas\u0131l yapt\u0131\u011f\u0131m\u0131z fark yarat\u0131r. S\u0131n\u0131rlar\u0131 \u00e7izerken \u00e7ocuklar\u0131m\u0131zla birlikte ihtiya\u00e7lar\u0131 belirlemek, onlar\u0131n fikirlerini almak, demokratik ancak kararl\u0131 olmak bizleri sa\u011fl\u0131kl\u0131 ili\u015fkiye g\u00f6t\u00fcrecektir.

Bununla beraber iki farkl\u0131 rol\u00fcn ortak \u00f6zellikleri de vard\u0131r; ilgi ve sevgi. Her \u00e7ocu\u011fun ilgi alan\u0131 ve g\u00fc\u00e7l\u00fc y\u00f6nleri farkl\u0131 olaca\u011f\u0131 i\u00e7in, \u00e7ocu\u011fumuzla iyi bir ili\u015fkiyi yaratmak i\u00e7in \u00f6nce onun mizac\u0131n\u0131 tan\u0131maya \u00e7al\u0131\u015fmak, onun ho\u015fland\u0131\u011f\u0131 oyunlara e\u015flik etmek g\u00fczel bir ba\u015flang\u0131\u00e7 olabilir. Her \u00e7ocuk oyun oynamay\u0131 sever. Oyun, hayal g\u00fcc\u00fcm\u00fcz\u00fc ortaya \u00e7\u0131karan, heyecanland\u0131\u011f\u0131m\u0131z ve pek \u00e7ok zaman sosyalle\u015febildi\u011fimiz bir ara\u00e7t\u0131r.

Bunlar\u0131n yan\u0131 s\u0131ra yeni ke\u015fifler yapmak her bireyi, \u00f6zellikle de \u00e7ocuklar\u0131 \u00e7ok heyecanland\u0131r\u0131r. Yap\u0131lan pek \u00e7ok ara\u015ft\u0131rma, \u00e7ocuklar\u0131n unutamad\u0131klar\u0131 an\u0131lar\u0131n genellikle ebeveynleri ile ya\u015fad\u0131\u011f\u0131 ger\u00e7ek ya\u015fam deneyimleri oldu\u011funu g\u00f6steriyor. Onlarla yapt\u0131\u011f\u0131m\u0131z bir gezi, bir kamp, bir yemek, bitki ekmek, bak\u0131m\u0131n\u0131 yapmak hem birlikte e\u011flenceli vakit ge\u00e7irmemizi hem de unutulmaz an\u0131lar biriktirmemizi sa\u011flar.

T\u00fcm bunlardan g\u00f6rebiliriz ki asl\u0131nda arkada\u015fl\u0131k ve ebeveynlik, ortak \u00f6zellikleri olabilen ancak farkl\u0131 \u00f6zellikleri de belirgin olan iki farkl\u0131 rold\u00fcr. Nas\u0131l ki anneanne, \u00f6\u011fretmen ve arkada\u015f farkl\u0131 roller ise, ebeveynlikte de rolleri birbirine kar\u0131\u015ft\u0131rd\u0131\u011f\u0131m\u0131zda bizleri tehlikeli ve dengesiz bir ili\u015fki bekliyor olabilir. Ebeveynlik modelimizi belirlerken, \u00e7ocu\u011fumuza rehber olma rol\u00fcm\u00fcz\u00fc unutmadan, g\u00fczel an\u0131lar biriktirecek \u015fekilde deneyimler tasarlamak, \u00e7ocu\u011fumuzla sa\u011fl\u0131kl\u0131 ve sevgiye dayal\u0131 bir ili\u015fki yaratmam\u0131za yard\u0131mc\u0131 olacakt\u0131r. <\/p>\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ya\u015famdaki pek \u00e7ok rolde \u00e7e\u015fitli modeller vard\u0131r. Ebeveynlikte de literat\u00fcrde: Otoriter, demokratik, izin verici, ilgisiz ebeveynlik modelleri vard\u0131r. Bunlar\u0131n pek \u00e7o\u011fu ebeveynlerin kendi ebeveynlerinden g\u00f6r\u00fcp …<\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":3529,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"footnotes":""},"categories":[116,2],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3527"}],"collection":[{"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3527"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3527\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5348,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3527\/revisions\/5348"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3529"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3527"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3527"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3527"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}