{"id":4072,"date":"2021-08-18T06:28:10","date_gmt":"2021-08-18T06:28:10","guid":{"rendered":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/?p=4072"},"modified":"2022-01-31T11:10:31","modified_gmt":"2022-01-31T11:10:31","slug":"stem-nedir","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/tr-blog\/stem-nedir","title":{"rendered":"STEM Nedir?"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

STEM Nedir?<\/h1>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"\"\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t

\u0130\u00e7erik Tablosu<\/h4>\t\t\t\t\t\t\t
<\/i><\/div>\n\t\t\t\t
<\/i><\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t<\/i>\n\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t

\u0130nsanl\u0131k tarihinde g\u00fcn\u00fcm\u00fcze kadar toplamda 3 b\u00fcy\u00fck d\u00f6n\u00fcm noktas\u0131 bulunuyor. \u00c7ok \u00f6ncelerde avc\u0131 ve g\u00f6\u00e7ebe olarak hayat\u0131n\u0131 s\u00fcrd\u00fcren ilk insanlar, topra\u011f\u0131 i\u015flemeyi ke\u015ffettikten sonra yerle\u015fik ya\u015fama ge\u00e7iyor ve b\u00f6ylece tar\u0131m devrimi ba\u015flam\u0131\u015f oluyor. Tar\u0131m devrimi sayesinde insan yaln\u0131zca do\u011fay\u0131 t\u00fcketen bir varl\u0131k olmaktan \u00e7\u0131k\u0131yor ve \u00fcretmeye ba\u015fl\u0131yor. Tar\u0131m devrimi, bug\u00fcn medeniyet kavram\u0131 olarak ifade etti\u011fimiz \u015feyin de olu\u015fmas\u0131n\u0131 sa\u011fl\u0131yor. \u015eehirlerin ortaya \u00e7\u0131kmas\u0131yla insan, \u00fcretimi daha verimli hale getirmenin yollar\u0131n\u0131 ar\u0131yor ve bunun sonucunda da end\u00fcstri devrimi ger\u00e7ekle\u015fiyor. End\u00fcstri devrimi ve makinele\u015fme, \u00fcretimi art\u0131r\u0131yor ve h\u0131zland\u0131r\u0131yor. Bu iki d\u00f6n\u00fcm noktas\u0131, insanlara daha fazla ke\u015ffetme ve geli\u015fim i\u00e7in f\u0131rsat veriyor. Sonucunda, bug\u00fcn i\u00e7inde ya\u015fad\u0131\u011f\u0131m\u0131z d\u00fcnyan\u0131n olu\u015fmas\u0131n\u0131 sa\u011flayan en \u00f6nemli d\u00f6n\u00fcm noktas\u0131na var\u0131l\u0131yor: Bilimsel devrim!<\/span><\/p>

G\u00fcn\u00fcm\u00fczde art\u0131k, bilgi ve inovatiflik g\u00fc\u00e7 sahibi olmak ile neredeyse e\u015fde\u011fer. Hem \u00fclkelerin kalk\u0131nmalar\u0131 hem de \u015firketlerin b\u00fcy\u00fcmeleri i\u00e7in bilgiyi \u00fcreten ve geli\u015ftiren tarafta olmalar\u0131 art\u0131k bir \u015fart olmu\u015f durumda. Dolay\u0131s\u0131yla bilimsel ve teknolojik ilerlemeler, en \u00e7ok da geli\u015fmekte olan \u00fclkeler i\u00e7in en \u00f6nemli hedefler aras\u0131nda yer al\u0131yor. Hem bilimde hem de teknolojide ilerlemek i\u00e7in de temel e\u011fitimi bu y\u00f6nde d\u00fczenlemek ve uzun vadeli hedefler koymak \u00f6nemli. \u00c7ocuklar\u0131n ilk\u00f6\u011fretim \u00e7a\u011f\u0131ndan itibaren, hatta belki de okul \u00f6ncesi d\u00f6nemde de, bilim ve teknolojiyi de odak noktas\u0131 yapan bir e\u011fitim sisteminden ge\u00e7meleri gerekiyor. \u00d6\u011frencilerin \u00e7a\u011f\u0131n bilimsel ve teknolojik yenilikleri ile paralel olacak \u015fekilde e\u011fitim almalar\u0131na imkan veren, onlar\u0131 gelece\u011fe bug\u00fcnden haz\u0131rlayan ve geli\u015fmi\u015f \u00fclkelerde s\u0131k\u00e7a uygulanan bir e\u011fitim modeli de STEM e\u011fitimi. Peki, zaman ge\u00e7tik\u00e7e t\u00fcm d\u00fcnyaya yay\u0131lan STEM ne demek?<\/p>\n

STEM Nedir?<\/span><\/h2>\n

Son y\u0131llarda gittik\u00e7e pop\u00fclerle\u015fen ve ebeveynlerin oldu\u011fu kadar \u00f6\u011frencilerin de dikkatini \u00e7eken STEM ile ilgili olarak ilk sorulan soru, \u201cStem nedir?\u201d sorusu oluyor. STEM bir e\u011fitim modeli oldu\u011fu kadar bir ya\u015fam tarz\u0131 olarak da g\u00f6r\u00fcl\u00fcyor. Bu e\u011fitim modeli hem  ara\u015ft\u0131rmaya ve sorgulamaya hem de \u00fcretmeye ve inovasyona te\u015fvik eden y\u00f6ntemlerin bir araya geldi\u011fi uygulamal\u0131 bir model. Ge\u00e7mi\u015ften bu yana s\u00fcregelen ve ezbere dayal\u0131 olan e\u011fitim-\u00f6\u011fretim sistemini k\u00f6kten bir \u015fekilde de\u011fi\u015ftirmeyi hedefleyen STEM modeli, bilim ve teknolojiye a\u011f\u0131rl\u0131k veren \u00fclkeler taraf\u0131ndan yo\u011fun bir \u015fekilde uygulan\u0131yor ve \u00f6\u011frenciler \u00fczerindeki olumlu etkisi kan\u0131tlan\u0131yor. Bu model ile ilgili olarak en \u00e7ok merak edilen bir di\u011fer soru da, \u201cSTEM a\u00e7\u0131l\u0131m\u0131 ne?\u201d sorusu. STEM; Science (Fen Bilimleri), Technology (Teknoloji), Engineering (M\u00fchendislik) ve Mathematics (Matematik) kelimelerinin bir akronimi olarak kar\u015f\u0131m\u0131za \u00e7\u0131k\u0131yor. Bu 4 temel disiplinin ba\u015f harflerinin yan yana gelmesi ile olu\u015fturulan STEM a\u00e7\u0131l\u0131m\u0131, \u00fclkemizdeki baz\u0131 e\u011fitim kurumlar\u0131nda FeTeMM olarak da adland\u0131r\u0131l\u0131yor.<\/span><\/p>\n

STEM kavram\u0131n\u0131n tarihsel geli\u015fiminde 1957, 2001 ve 2012 tarihleri kar\u015f\u0131m\u0131za bir d\u00f6n\u00fcm noktas\u0131 olarak \u00e7\u0131k\u0131yor. Ruslar ilk defa 1957 y\u0131l\u0131nda ilk uzay arac\u0131 olarak Sputnik-1\u2019i uzaya g\u00f6nderiyor ve bu durum o d\u00f6nem Sovyetler Birli\u011fi olan devletin hem fen bilimleri ve teknolojide hem de m\u00fchendislik ve matematikte b\u00fct\u00fcnle\u015fik bir yakla\u015f\u0131m izlemenin ilk ad\u0131m\u0131n\u0131 att\u0131\u011f\u0131n\u0131 g\u00f6steriyor. Bundan tam bir y\u0131l sonra 1958 y\u0131l\u0131nda ise Amerika Birle\u015fik Devletleri, Ulusal Havac\u0131l\u0131k ve Uzay Dairesini (NASA) kuruyor ve e\u011fitim-\u00f6\u011fretim sistemlerinde bilim ve teknolojiye a\u011f\u0131rl\u0131k vermeye ba\u015fl\u0131yor. Olduk\u00e7a k\u0131sa bir s\u00fcre sonra da, at\u0131lan bu ad\u0131mlar meyvesini vermeye ba\u015fl\u0131yor. Bug\u00fcn \u201cSTEM nedir?\u201d sorusuna verdi\u011fimiz cevap ise, 2001 tarihinde Prof. Dr. Judith RAMALEY taraf\u0131ndan ortaya at\u0131l\u0131yor. STEM terimi ilk defa o zaman kullan\u0131lm\u0131\u015f olsa da, disiplinler aras\u0131 yakla\u015f\u0131mlar\u0131n tarihinin \u00e7ok daha eskilere dayand\u0131\u011f\u0131 a\u00e7\u0131k\u00e7a g\u00f6r\u00fcl\u00fcyor.<\/span><\/p>\n

Fen bilimleri, teknoloji, m\u00fchendislik ve matemati\u011fin b\u00fct\u00fcnle\u015fik bir bak\u0131\u015f a\u00e7\u0131s\u0131 ile ele al\u0131nd\u0131\u011f\u0131 STEM, okul \u00f6ncesi \u00e7a\u011fdan ba\u015fl\u0131yor ve lisans\u00fcst\u00fcne kadar devam edebiliyor. Disiplinler aras\u0131 ve uygulamal\u0131 bir yakla\u015f\u0131m olan bu model, geli\u015fmi\u015f \u00fclkelerin e\u011fitim alan\u0131nda ger\u00e7ekle\u015ftirdi\u011fi devrim niteli\u011findeki yeniliklerden belki de en \u00f6nemlisi. Fen bilimleri, teknoloji, m\u00fchendislik ve matematik disiplinlerinin i\u00e7 i\u00e7e ge\u00e7ti\u011fi bu model, matematik ve fen gibi bilim dallar\u0131n\u0131n teorik alt yap\u0131s\u0131 ile m\u00fchendislik ve teknolojinin uygulamac\u0131 bak\u0131\u015f a\u00e7\u0131s\u0131n\u0131 bir araya getiriyor. B\u00f6ylece \u00f6\u011frenciler, gelece\u011fin meslekleri olarak g\u00f6r\u00fclen ve g\u00f6rece yeni olan alanlar ve sekt\u00f6rlere y\u00f6nelik  olarak daha h\u0131zl\u0131 bir \u015fekilde haz\u0131rl\u0131k ger\u00e7ekle\u015ftirmi\u015f oluyor. Peki son y\u0131llarda T\u00fcrkiye\u2019de de yay\u0131lan STEM e\u011fitimi nas\u0131l oluyor?<\/span><\/p>\n

STEM E\u011fitimi<\/span><\/h2>\n

De\u011fi\u015fen d\u00fcnyada dijital alanda ve bili\u015fim sekt\u00f6r\u00fcnde daha fazla geli\u015fime ihtiya\u00e7 duyulmas\u0131, bu alanlarda \u00e7al\u0131\u015fan ve \u00fcreten ki\u015filere y\u00f6nelik de giderek artan bir ihtiyac\u0131n olu\u015fmas\u0131na sebep oluyor. Geli\u015fmi\u015f ve geli\u015fmekte olan \u00fclkeler de, bu k\u00fcresel r\u00fczgara ayak uydurabilmek ve sa\u011fl\u0131kl\u0131 bir \u015fekilde rekabet edebilmek i\u00e7in, e\u011fitim sistemlerini g\u00fcncellemek zorunda kal\u0131yor. STEM e\u011fitimi, teorik e\u011fitim ile uygulamay\u0131 bir araya getirerek farkl\u0131 disiplinlere dokunan aktif \u00f6\u011frenme odakl\u0131 bir yakla\u015f\u0131m. \u00c7o\u011funlukla uygulamal\u0131 ve pratik e\u011fitime a\u011f\u0131rl\u0131k veren STEM E\u011fitimi, ayn\u0131 zamanda g\u00fcnl\u00fck problemlere y\u00f6nelik de \u00e7\u00f6z\u00fcm \u00fcretebilmeyi, yarat\u0131c\u0131l\u0131\u011f\u0131 geli\u015ftirmeyi ve analiz etmeye yatk\u0131n bir kafa yap\u0131s\u0131na sahip olmay\u0131 da kolayla\u015ft\u0131r\u0131yor. STEM e\u011fitimi, temelde 4C becerileri olarak bilinen critical thinking (ele\u015ftirel d\u00fc\u015f\u00fcnme), creativity (yarat\u0131c\u0131l\u0131k), communination (ileti\u015fim) ve collaboration (i\u015f birli\u011fi) becerilerini \u00f6\u011frencilere kazand\u0131rmay\u0131 ama\u00e7l\u0131yor. Bu yenilik\u00e7i e\u011fitim sistemi, a\u015fa\u011f\u0131daki metotlar\u0131 kullan\u0131yor:<\/span><\/p>\n