{"id":4072,"date":"2021-08-18T06:28:10","date_gmt":"2021-08-18T06:28:10","guid":{"rendered":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/?p=4072"},"modified":"2022-01-31T11:10:31","modified_gmt":"2022-01-31T11:10:31","slug":"stem-nedir","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/tr-blog\/stem-nedir","title":{"rendered":"STEM Nedir?"},"content":{"rendered":"\t\t
\u0130nsanl\u0131k tarihinde g\u00fcn\u00fcm\u00fcze kadar toplamda 3 b\u00fcy\u00fck d\u00f6n\u00fcm noktas\u0131 bulunuyor. \u00c7ok \u00f6ncelerde avc\u0131 ve g\u00f6\u00e7ebe olarak hayat\u0131n\u0131 s\u00fcrd\u00fcren ilk insanlar, topra\u011f\u0131 i\u015flemeyi ke\u015ffettikten sonra yerle\u015fik ya\u015fama ge\u00e7iyor ve b\u00f6ylece tar\u0131m devrimi ba\u015flam\u0131\u015f oluyor. Tar\u0131m devrimi sayesinde insan yaln\u0131zca do\u011fay\u0131 t\u00fcketen bir varl\u0131k olmaktan \u00e7\u0131k\u0131yor ve \u00fcretmeye ba\u015fl\u0131yor. Tar\u0131m devrimi, bug\u00fcn medeniyet kavram\u0131 olarak ifade etti\u011fimiz \u015feyin de olu\u015fmas\u0131n\u0131 sa\u011fl\u0131yor. \u015eehirlerin ortaya \u00e7\u0131kmas\u0131yla insan, \u00fcretimi daha verimli hale getirmenin yollar\u0131n\u0131 ar\u0131yor ve bunun sonucunda da end\u00fcstri devrimi ger\u00e7ekle\u015fiyor. End\u00fcstri devrimi ve makinele\u015fme, \u00fcretimi art\u0131r\u0131yor ve h\u0131zland\u0131r\u0131yor. Bu iki d\u00f6n\u00fcm noktas\u0131, insanlara daha fazla ke\u015ffetme ve geli\u015fim i\u00e7in f\u0131rsat veriyor. Sonucunda, bug\u00fcn i\u00e7inde ya\u015fad\u0131\u011f\u0131m\u0131z d\u00fcnyan\u0131n olu\u015fmas\u0131n\u0131 sa\u011flayan en \u00f6nemli d\u00f6n\u00fcm noktas\u0131na var\u0131l\u0131yor: Bilimsel devrim!<\/span><\/p> G\u00fcn\u00fcm\u00fczde art\u0131k, bilgi ve inovatiflik g\u00fc\u00e7 sahibi olmak ile neredeyse e\u015fde\u011fer. Hem \u00fclkelerin kalk\u0131nmalar\u0131 hem de \u015firketlerin b\u00fcy\u00fcmeleri i\u00e7in bilgiyi \u00fcreten ve geli\u015ftiren tarafta olmalar\u0131 art\u0131k bir \u015fart olmu\u015f durumda. Dolay\u0131s\u0131yla bilimsel ve teknolojik ilerlemeler, en \u00e7ok da geli\u015fmekte olan \u00fclkeler i\u00e7in en \u00f6nemli hedefler aras\u0131nda yer al\u0131yor. Hem bilimde hem de teknolojide ilerlemek i\u00e7in de temel e\u011fitimi bu y\u00f6nde d\u00fczenlemek ve uzun vadeli hedefler koymak \u00f6nemli. \u00c7ocuklar\u0131n ilk\u00f6\u011fretim \u00e7a\u011f\u0131ndan itibaren, hatta belki de okul \u00f6ncesi d\u00f6nemde de, bilim ve teknolojiyi de odak noktas\u0131 yapan bir e\u011fitim sisteminden ge\u00e7meleri gerekiyor. \u00d6\u011frencilerin \u00e7a\u011f\u0131n bilimsel ve teknolojik yenilikleri ile paralel olacak \u015fekilde e\u011fitim almalar\u0131na imkan veren, onlar\u0131 gelece\u011fe bug\u00fcnden haz\u0131rlayan ve geli\u015fmi\u015f \u00fclkelerde s\u0131k\u00e7a uygulanan bir e\u011fitim modeli de STEM e\u011fitimi. Peki, zaman ge\u00e7tik\u00e7e t\u00fcm d\u00fcnyaya yay\u0131lan STEM ne demek?<\/p>\n Son y\u0131llarda gittik\u00e7e pop\u00fclerle\u015fen ve ebeveynlerin oldu\u011fu kadar \u00f6\u011frencilerin de dikkatini \u00e7eken STEM ile ilgili olarak ilk sorulan soru, \u201cStem nedir?\u201d sorusu oluyor. STEM bir e\u011fitim modeli oldu\u011fu kadar bir ya\u015fam tarz\u0131 olarak da g\u00f6r\u00fcl\u00fcyor. Bu e\u011fitim modeli hem ara\u015ft\u0131rmaya ve sorgulamaya hem de \u00fcretmeye ve inovasyona te\u015fvik eden y\u00f6ntemlerin bir araya geldi\u011fi uygulamal\u0131 bir model. Ge\u00e7mi\u015ften bu yana s\u00fcregelen ve ezbere dayal\u0131 olan e\u011fitim-\u00f6\u011fretim sistemini k\u00f6kten bir \u015fekilde de\u011fi\u015ftirmeyi hedefleyen STEM modeli, bilim ve teknolojiye a\u011f\u0131rl\u0131k veren \u00fclkeler taraf\u0131ndan yo\u011fun bir \u015fekilde uygulan\u0131yor ve \u00f6\u011frenciler \u00fczerindeki olumlu etkisi kan\u0131tlan\u0131yor. Bu model ile ilgili olarak en \u00e7ok merak edilen bir di\u011fer soru da, \u201cSTEM a\u00e7\u0131l\u0131m\u0131 ne?\u201d sorusu. STEM; Science (Fen Bilimleri), Technology (Teknoloji), Engineering (M\u00fchendislik) ve Mathematics (Matematik) kelimelerinin bir akronimi olarak kar\u015f\u0131m\u0131za \u00e7\u0131k\u0131yor. Bu 4 temel disiplinin ba\u015f harflerinin yan yana gelmesi ile olu\u015fturulan STEM a\u00e7\u0131l\u0131m\u0131, \u00fclkemizdeki baz\u0131 e\u011fitim kurumlar\u0131nda FeTeMM olarak da adland\u0131r\u0131l\u0131yor.<\/span><\/p>\n STEM kavram\u0131n\u0131n tarihsel geli\u015fiminde 1957, 2001 ve 2012 tarihleri kar\u015f\u0131m\u0131za bir d\u00f6n\u00fcm noktas\u0131 olarak \u00e7\u0131k\u0131yor. Ruslar ilk defa 1957 y\u0131l\u0131nda ilk uzay arac\u0131 olarak Sputnik-1\u2019i uzaya g\u00f6nderiyor ve bu durum o d\u00f6nem Sovyetler Birli\u011fi olan devletin hem fen bilimleri ve teknolojide hem de m\u00fchendislik ve matematikte b\u00fct\u00fcnle\u015fik bir yakla\u015f\u0131m izlemenin ilk ad\u0131m\u0131n\u0131 att\u0131\u011f\u0131n\u0131 g\u00f6steriyor. Bundan tam bir y\u0131l sonra 1958 y\u0131l\u0131nda ise Amerika Birle\u015fik Devletleri, Ulusal Havac\u0131l\u0131k ve Uzay Dairesini (NASA) kuruyor ve e\u011fitim-\u00f6\u011fretim sistemlerinde bilim ve teknolojiye a\u011f\u0131rl\u0131k vermeye ba\u015fl\u0131yor. Olduk\u00e7a k\u0131sa bir s\u00fcre sonra da, at\u0131lan bu ad\u0131mlar meyvesini vermeye ba\u015fl\u0131yor. Bug\u00fcn \u201cSTEM nedir?\u201d sorusuna verdi\u011fimiz cevap ise, 2001 tarihinde Prof. Dr. Judith RAMALEY taraf\u0131ndan ortaya at\u0131l\u0131yor. STEM terimi ilk defa o zaman kullan\u0131lm\u0131\u015f olsa da, disiplinler aras\u0131 yakla\u015f\u0131mlar\u0131n tarihinin \u00e7ok daha eskilere dayand\u0131\u011f\u0131 a\u00e7\u0131k\u00e7a g\u00f6r\u00fcl\u00fcyor.<\/span><\/p>\n Fen bilimleri, teknoloji, m\u00fchendislik ve matemati\u011fin b\u00fct\u00fcnle\u015fik bir bak\u0131\u015f a\u00e7\u0131s\u0131 ile ele al\u0131nd\u0131\u011f\u0131 STEM, okul \u00f6ncesi \u00e7a\u011fdan ba\u015fl\u0131yor ve lisans\u00fcst\u00fcne kadar devam edebiliyor. Disiplinler aras\u0131 ve uygulamal\u0131 bir yakla\u015f\u0131m olan bu model, geli\u015fmi\u015f \u00fclkelerin e\u011fitim alan\u0131nda ger\u00e7ekle\u015ftirdi\u011fi devrim niteli\u011findeki yeniliklerden belki de en \u00f6nemlisi. Fen bilimleri, teknoloji, m\u00fchendislik ve matematik disiplinlerinin i\u00e7 i\u00e7e ge\u00e7ti\u011fi bu model, matematik ve fen gibi bilim dallar\u0131n\u0131n teorik alt yap\u0131s\u0131 ile m\u00fchendislik ve teknolojinin uygulamac\u0131 bak\u0131\u015f a\u00e7\u0131s\u0131n\u0131 bir araya getiriyor. B\u00f6ylece \u00f6\u011frenciler, gelece\u011fin meslekleri olarak g\u00f6r\u00fclen ve g\u00f6rece yeni olan alanlar ve sekt\u00f6rlere y\u00f6nelik olarak daha h\u0131zl\u0131 bir \u015fekilde haz\u0131rl\u0131k ger\u00e7ekle\u015ftirmi\u015f oluyor. Peki son y\u0131llarda T\u00fcrkiye\u2019de de yay\u0131lan STEM e\u011fitimi nas\u0131l oluyor?<\/span><\/p>\n De\u011fi\u015fen d\u00fcnyada dijital alanda ve bili\u015fim sekt\u00f6r\u00fcnde daha fazla geli\u015fime ihtiya\u00e7 duyulmas\u0131, bu alanlarda \u00e7al\u0131\u015fan ve \u00fcreten ki\u015filere y\u00f6nelik de giderek artan bir ihtiyac\u0131n olu\u015fmas\u0131na sebep oluyor. Geli\u015fmi\u015f ve geli\u015fmekte olan \u00fclkeler de, bu k\u00fcresel r\u00fczgara ayak uydurabilmek ve sa\u011fl\u0131kl\u0131 bir \u015fekilde rekabet edebilmek i\u00e7in, e\u011fitim sistemlerini g\u00fcncellemek zorunda kal\u0131yor. STEM e\u011fitimi, teorik e\u011fitim ile uygulamay\u0131 bir araya getirerek farkl\u0131 disiplinlere dokunan aktif \u00f6\u011frenme odakl\u0131 bir yakla\u015f\u0131m. \u00c7o\u011funlukla uygulamal\u0131 ve pratik e\u011fitime a\u011f\u0131rl\u0131k veren STEM E\u011fitimi, ayn\u0131 zamanda g\u00fcnl\u00fck problemlere y\u00f6nelik de \u00e7\u00f6z\u00fcm \u00fcretebilmeyi, yarat\u0131c\u0131l\u0131\u011f\u0131 geli\u015ftirmeyi ve analiz etmeye yatk\u0131n bir kafa yap\u0131s\u0131na sahip olmay\u0131 da kolayla\u015ft\u0131r\u0131yor. STEM e\u011fitimi, temelde 4C becerileri olarak bilinen critical thinking (ele\u015ftirel d\u00fc\u015f\u00fcnme), creativity (yarat\u0131c\u0131l\u0131k), communination (ileti\u015fim) ve collaboration (i\u015f birli\u011fi) becerilerini \u00f6\u011frencilere kazand\u0131rmay\u0131 ama\u00e7l\u0131yor. Bu yenilik\u00e7i e\u011fitim sistemi, a\u015fa\u011f\u0131daki metotlar\u0131 kullan\u0131yor:<\/span><\/p>\n Bu metotlar ile ilgili en \u00f6nemli nokta ise, sorun \u00e7\u00f6z\u00fcme ula\u015fmad\u0131 ise ba\u015fa d\u00f6n\u00fclerek ayn\u0131 ad\u0131mlar\u0131n izlenmeye devam edilmesi. Bir d\u00f6ng\u00fc olarak tasarlanan STEM e\u011fitimi, hem zihni ve hayal g\u00fcc\u00fcn\u00fc hem de motor becerileri ve ele\u015ftirel d\u00fc\u015f\u00fcnme \u00f6zelli\u011fini geli\u015ftiriyor. Elbette, STEM e\u011fitiminin faydalar\u0131 bunlarla s\u0131n\u0131rl\u0131 de\u011fil.<\/span><\/p>\n STEM modeli, zaman ge\u00e7tik\u00e7e daha da ihtiya\u00e7 duyulan bir model haline geliyor. E\u011fitim alan\u0131nda y\u00fcr\u00fct\u00fclen ara\u015ft\u0131rmalar, bir bilgiyi \u00f6\u011frenmek i\u00e7in yaz\u0131l\u0131 ve s\u00f6zl\u00fc y\u00f6ntemler d\u0131\u015f\u0131nda deney ve uygulaman\u0131n da olduk\u00e7a \u00f6nemli oldu\u011funu ortaya koyuyor. \u0130\u015f bir problemi \u00e7\u00f6zmeye gelince, teorik bilginin yetersiz kald\u0131\u011f\u0131 g\u00f6r\u00fcl\u00fcyor ve b\u00f6ylece STEM e\u011fitimi uygulamas\u0131 devreye giriyor. STEM e\u011fitiminin faydalar\u0131 sadece akademik e\u011fitim ile s\u0131n\u0131rl\u0131 de\u011fil. Bu e\u011fitim modeli ayn\u0131 zamanda<\/span><\/p>\n Okul \u00f6ncesi \u00e7a\u011fdan itibaren her ya\u015f grubundan \u00f6\u011frenci i\u00e7in kolayl\u0131kla uygulanacak STEM projeleri bulunuyor. Proje kavram\u0131, ki\u015filere b\u00fcy\u00fck ve kapsaml\u0131 \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131 \u00e7a\u011fr\u0131\u015ft\u0131rsa da k\u00fc\u00e7\u00fck \u00e7apta \u00e7al\u0131\u015fmalar ve k\u00fc\u00e7\u00fck gruplarla da STEM projeleri y\u00fcr\u00fctmek m\u00fcmk\u00fcn. Ayr\u0131ca kavram\u0131n son y\u0131llarda pop\u00fclerle\u015fmesi, STEM projeleri olarak sat\u0131\u015fa sunulan pek \u00e7ok kit ve oyuncakla da kar\u015f\u0131la\u015fmam\u0131z\u0131 sa\u011fl\u0131yor. Bir projenin bu kategoriye girebilmesi i\u00e7in ise \u00e7ocu\u011fu aktif olarak i\u015fin i\u00e7inde tutabilmesi, proje boyunca \u00e7ocu\u011fun karar alabilmesi ve ufak tasar\u0131mlar yapabilmesi gerekiyor. Milli E\u011fitim Bakanl\u0131\u011f\u0131 taraf\u0131ndan uygulanm\u0131\u015f STEM proje \u00f6rneklerinden baz\u0131lar\u0131 \u015fu \u015fekilde:<\/span><\/p>\n Bu \u00f6rnekler i\u00e7erisinde fen, teknoloji, m\u00fchendislik ve matematik alanlar\u0131ndan pek \u00e7ok kazan\u0131m bulunduruyor. \u00d6rne\u011fin, Ak\u0131ll\u0131 Ku\u015f Evi biyoloji ile ku\u015flar\u0131n ihtiya\u00e7lar\u0131n\u0131 tespit ediyor, matematiksel y\u00f6ntemlerle gerekli \u0131s\u0131 ve besin miktar\u0131n\u0131 hesapl\u0131yor, m\u00fchendislik bilgileri ile tasar\u0131m yap\u0131l\u0131yor ve g\u00fcne\u015f paneli gibi teknolojik geli\u015fmelerden faydalan\u0131yor.<\/span><\/p>\n Teknoloji ve internet \u00e7a\u011f\u0131nda bilgiye ula\u015fmak olduk\u00e7a kolay olsa da, \u00f6\u011frencilerin bu bilgi ve becerileri ger\u00e7ek hayatta kullanmalar\u0131 i\u00e7in hala yeterince f\u0131rsat bulunmuyor. STEM etkinlikleri, yeni neslin \u00fcretken olmas\u0131na ve teorik bilgileri uygulamaya d\u00f6kmelerine f\u0131rsat veriyor. Bu etkinlikler, okul \u00f6ncesi \u00e7a\u011fdan ba\u015flayarak y\u00fcksek \u00f6\u011fretim y\u0131llar\u0131na kadar t\u00fcm d\u00f6nemlerde rahatl\u0131kla uygulanabiliyor. Pratikte de\u011fi\u015fiklik g\u00f6sterseler de, teoride STEM etkinlikleri a\u015fa\u011f\u0131daki ad\u0131mlar ekseninde d\u00f6n\u00fcyor:<\/span><\/p>\n STEM etkinlikleri, bu be\u015f ad\u0131m\u0131n at\u0131lmas\u0131 ve gerekirse ba\u015fa d\u00f6n\u00fclmesi ile bir \u00e7ember halini al\u0131yor. Bu teknik, \u00e7e\u015fitli projeler ve malzemeler ile her ya\u015f grubuna rahatl\u0131kla uyarlanabiliyor.<\/span><\/p>\n K\u00fc\u00e7\u00fck \u00e7ocuklar\u0131 okul \u00f6ncesi STEM etkinlikleri ile tan\u0131\u015ft\u0131rmak, onlara b\u00fcy\u00fck bir avantaj sunuyor. Erken ya\u015fta bu yeteneklerini geli\u015ftiren \u00e7ocuklar, akademik e\u011fitimlerinde de daha ba\u015far\u0131l\u0131 oluyor. Kavram i\u00e7erisinde bulunan fen, teknoloji, m\u00fchendislik ve matematik gibi alanlar, okul \u00f6ncesi STEM etkinliklerinde en basit halleri ile \u00e7ocuklara sunuluyor. Legolar\u0131 kullanarak k\u00f6pr\u00fc in\u015fa etmek, hayvanlar\u0131n ya\u015famlar\u0131ndaki algoritmalar\u0131 hesaplamak, \u015fekilleri ke\u015ffetmek ve \u00f6\u011frenmek gibi etkinlikler, farkl\u0131 alanlara giri\u015f yapmay\u0131 kolayla\u015ft\u0131r\u0131yor. Okul \u00f6ncesi STEM etkinlikleri, \u00e7ocuklar\u0131n beceri ve ilgi alanlar\u0131n\u0131 erken ya\u015fta ke\u015ffetmelerine olanak veriyor.<\/span><\/p>\n Bo\u011fazi\u00e7i \u00dcniversitesi Mezunlar\u0131 Derne\u011fi taraf\u0131ndan kurulan B\u00dcMED ME\u00c7 Okullar\u0131nda STEM e\u011fitimi uygulamalar\u0131, m\u00fcfredat\u0131 ve e\u011fitim sistemini zenginle\u015ftirecek \u015fekilde kullan\u0131l\u0131yor. Bili\u015fim teknolojileri a\u011f\u0131rl\u0131kl\u0131 STEM uygulamalar\u0131, \u00e7ocuklar\u0131n k\u00fc\u00e7\u00fck ya\u015ftan itibaren ara\u015ft\u0131ran ve sorgulayan bireyler olmalar\u0131na imkan veriyor. Hem y\u00fcz y\u00fcze e\u011fitimde hem de uzaktan e\u011fitimde uygulamal\u0131 olarak kullan\u0131lan bu model, pedagojik olarak \u00f6zel bir \u015fekilde tasarlan\u0131yor. Anaokulundan itibaren ya\u015f gruplar\u0131na ve e\u011fitim d\u00fczeylerine g\u00f6re \u00f6zenle tasarlanan STEM etkinlikleri, Z ku\u015fa\u011f\u0131n\u0131n bili\u015fsel ve algoritmik d\u00fc\u015f\u00fcnme yeteneklerini art\u0131r\u0131yor. Kodlama, robotik ve programlama dili gibi konularda \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131 kapsayan uygulamalar d\u0131\u015f\u0131nda, B\u00dcMED ME\u00c7 Okullar\u0131nda Dijital Vatanda\u015fl\u0131k dersleri de bulunuyor ve bu dersler a\u015fa\u011f\u0131daki ba\u015fl\u0131klar \u00fczerinden ilerliyor:<\/span><\/p>\n \u0130\u00e7erik Tablosu \u0130nsanl\u0131k tarihinde g\u00fcn\u00fcm\u00fcze kadar toplamda 3 b\u00fcy\u00fck d\u00f6n\u00fcm noktas\u0131 bulunuyor. \u00c7ok \u00f6ncelerde avc\u0131 ve g\u00f6\u00e7ebe olarak hayat\u0131n\u0131 s\u00fcrd\u00fcren ilk insanlar, topra\u011f\u0131 i\u015flemeyi ke\u015ffettikten …<\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":4080,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"elementor_header_footer","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"footnotes":""},"categories":[116],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4072"}],"collection":[{"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4072"}],"version-history":[{"count":4,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4072\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5719,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4072\/revisions\/5719"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4080"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4072"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4072"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4072"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}STEM Nedir?<\/span><\/h2>\n
STEM E\u011fitimi<\/span><\/h2>\n
\n
STEM E\u011fitiminin Faydalar\u0131<\/span><\/h3>\n
\n
\n
STEM Projeleri<\/span><\/h2>\n
\n
STEM Etkinlikleri<\/span><\/h2>\n
\n
Okul \u00d6ncesi STEM Etkinlikleri<\/span><\/h3>\n
B\u00dcMED ME\u00c7 Okullar\u0131nda STEM E\u011fitimi<\/span><\/h2>\n
\n