{"id":5940,"date":"2022-05-26T17:41:55","date_gmt":"2022-05-26T17:41:55","guid":{"rendered":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/?p=5940"},"modified":"2022-05-26T17:42:58","modified_gmt":"2022-05-26T17:42:58","slug":"denver-testi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/tr-blog\/denver-testi","title":{"rendered":"Denver Testi"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t

Denver Testi<\/h1>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"\"\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t

\u0130\u00e7erik Tablosu<\/h4>\t\t\t\t\t\t\t
<\/i><\/div>\n\t\t\t\t
<\/i><\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t
\n\t\t\t
\n\t\t\t\t<\/i>\n\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t

\n \u00c7ocuklar b\u00fcy\u00fcy\u00fcp olgunla\u015f\u0131rken ayn\u0131 zamanda \u00f6\u011frenmeye de devam ederler ve nicel – nitel de\u011fi\u015fimler ya\u015farlar. Geli\u015fim denen bu de\u011fi\u015fimler bilme, anlama, yorumlama ve \u00f6\u011frenme kalitesinden etkilenirken bir yandan da \u00f6zellikleri olu\u015fturur ve geli\u015ftirir. \n<\/p>\n

\n Piaget\u2019nin; duyusal – motor d\u00f6nem, i\u015flem \u00f6ncesi d\u00f6nem, somut i\u015flemler d\u00f6nemi ve soyut i\u015flemler d\u00f6nemi olarak d\u00f6rt grupta ele ald\u0131\u011f\u0131 geli\u015fim d\u00f6nemlerinin her birinde kazan\u0131lmas\u0131 beklenen davran\u0131\u015flar vard\u0131r. Her \u00e7ocuk, d\u00fcnyay\u0131 anlamaya \u00e7al\u0131\u015f\u0131rken ayn\u0131 geli\u015fim d\u00f6nemlerinden ge\u00e7er ancak her \u00e7ocuk ayn\u0131 d\u00f6nemde ayn\u0131 geli\u015fim \u00f6zelliklerini sergilemeyebilir. \n<\/p>\n

\n Ya\u015f ile ili\u015fkili olarak ortaya \u00e7\u0131kan ve okul \u00f6ncesi d\u00f6nem kabul edilen 0 – 6 ya\u015f aral\u0131\u011f\u0131, ya\u015famsal s\u00fcrecin en temel ve en k\u0131ymetli d\u00f6nemi kabul edilir. Bireylerin t\u00fcm ya\u015famlar\u0131 boyunca kullanacaklar\u0131 alanlar olan bili\u015fsel, duyu\u015fsal, sosyal, fiziksel geli\u015fim, dil geli\u015fimi ve \u00f6z bak\u0131m becerilerinin temelleri bu d\u00f6nemde at\u0131l\u0131r. Her alandaki geli\u015fimin d\u00f6nemin gerektirdi\u011fi \u015fekilde sa\u011flanabilmesi i\u00e7in, \u00e7ocu\u011fa sa\u011flanan imkanlar ve sunulan ko\u015fullar hayati \u00f6nem ta\u015f\u0131r.\n<\/p>\n

\n B\u00fct\u00fcnc\u00fcl olarak ilerleyen geli\u015fim s\u00fcreci, \u00e7ocuklardaki kazan\u0131mlar\u0131n etkile\u015fim halinde olmas\u0131 ve birbirlerini destekleyici \u015fekilde s\u00fcrd\u00fcr\u00fclmesi sayesinde etkili ve kal\u0131c\u0131 olabilir. \u00d6rne\u011fin, fiziksel geli\u015fimi kuvvetli olan bir \u00e7ocuk, motor becerilerini kolayca edinebilir. Motor becerilerinin geli\u015fmesi dil geli\u015fimini etkiler. Dil geli\u015fimi ise sosyal geli\u015fimin en \u00f6nemli ad\u0131mlar\u0131ndan birini olu\u015fturur ve bu ad\u0131mlar psikolojik olarak geli\u015fmenin \u00f6n\u00fcn\u00fc a\u00e7ar. S\u00fcrekli bir b\u00fcy\u00fcme, \u00f6\u011frenme ve geli\u015fme ser\u00fcveni i\u00e7erisinde olan \u00e7ocuklar\u0131n t\u00fcm geli\u015fim ad\u0131mlar\u0131n\u0131n desteklenmesi, geli\u015fim h\u0131zlar\u0131n\u0131 ve kalitesini art\u0131rmas\u0131 y\u00f6n\u00fcnden olduk\u00e7a \u00f6nemlidir.\n<\/p>\n

\n \u00c7ocuklar\u0131n her biri geli\u015fimsel \u00f6zellikleri farkl\u0131 d\u00fczeylerde sergileyebilir. Ancak baz\u0131 geli\u015fim \u00f6zellikleri vard\u0131r ki eksikli\u011fi veya yoklu\u011fu durumunda telafisi olmayan sonu\u00e7lar do\u011fabilir. Ortaya \u00e7\u0131kabilecek geli\u015fimsel problemlerin belirlenebilmesi i\u00e7in, belli aral\u0131klarla \u00e7ocuklar\u0131n geli\u015fimsel \u00f6zelliklerinin de\u011ferlendirilmesi gerekir. Yeni ba\u015flayan veya s\u00fcregelen geli\u015fim sorunlar\u0131 bu sayede erkenden tespit edilebilir ve gerekli \u00f6nlemlerin al\u0131nmas\u0131n\u0131 m\u00fcmk\u00fcn k\u0131lar.\n<\/p>\n

\n \u00c7ocuklar\u0131n geli\u015fimsel faaliyetlerini de\u011ferlendiren baz\u0131 testler bulunur. Bu testler sayesinde \u00e7ocuklarda olas\u0131 geli\u015fim problemleri g\u00f6r\u00fclerek di\u011fer geli\u015fim alanlar\u0131n\u0131 olumsuz etkilemesinin \u00f6n\u00fcne ge\u00e7ilebilir.\n<\/p>

<\/a>Denver Testi Nedir?<\/h2>\n

\n Denver testi, 0 – 6 ya\u015f aral\u0131\u011f\u0131ndaki \u00e7ocuklar\u0131n geli\u015fimsel problemlerini ortaya koymak ve de\u011ferlendirmek amac\u0131yla uygulanan de\u011ferlendirme \u00e7al\u0131\u015fmas\u0131d\u0131r. Bu testin amac\u0131, \u00e7ocuklar\u0131n ya\u015flar\u0131yla ili\u015fkili geli\u015fim d\u00f6neminin gerektirdi\u011fi geli\u015fimsel \u00f6zelliklerini ta\u015f\u0131y\u0131p ta\u015f\u0131mad\u0131klar\u0131n\u0131 tespit etmektir. Geli\u015fme y\u00f6n\u00fcnden \u015f\u00fcphe duyulan durumlar\u0131n ve \u00e7ocuklar\u0131n g\u00f6zlenmesini sa\u011flayan Denver testi, ilk olarak 1967 y\u0131l\u0131nda yay\u0131nlanm\u0131\u015f ve 1996 y\u0131l\u0131nda yenilenerek Denver 2 ad\u0131n\u0131 alm\u0131\u015ft\u0131r.\n<\/p>\n

\n 4 b\u00f6l\u00fcm ve 116 maddeden olu\u015fan ve sa\u011fl\u0131kl\u0131 g\u00f6r\u00fcnen \u00e7ocuklar\u0131n da geli\u015fim durumlar\u0131n\u0131 g\u00f6zlemleme y\u00f6ntemi say\u0131labilen test, T\u00fcrkiye\u2019de ilk olarak 1980 y\u0131l\u0131nda kullan\u0131lmaya ba\u015flanm\u0131\u015f, 1990 y\u0131l\u0131nda yeniden d\u00fczenlenmi\u015ftir.\n<\/p>\n

\n Bir di\u011fer ad\u0131 geli\u015fim testi olan Denver testi, \u00e7ocuklarda,\n<\/p>\n