{"id":5940,"date":"2022-05-26T17:41:55","date_gmt":"2022-05-26T17:41:55","guid":{"rendered":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/?p=5940"},"modified":"2022-05-26T17:42:58","modified_gmt":"2022-05-26T17:42:58","slug":"denver-testi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/mecokullari.k12.tr\/tr-blog\/denver-testi","title":{"rendered":"Denver Testi"},"content":{"rendered":"\t\t
\n \u00c7ocuklar b\u00fcy\u00fcy\u00fcp olgunla\u015f\u0131rken ayn\u0131 zamanda \u00f6\u011frenmeye de devam ederler ve nicel – nitel de\u011fi\u015fimler ya\u015farlar. Geli\u015fim denen bu de\u011fi\u015fimler bilme, anlama, yorumlama ve \u00f6\u011frenme kalitesinden etkilenirken bir yandan da \u00f6zellikleri olu\u015fturur ve geli\u015ftirir. \n<\/p>\n
\n Piaget\u2019nin; duyusal – motor d\u00f6nem, i\u015flem \u00f6ncesi d\u00f6nem, somut i\u015flemler d\u00f6nemi ve soyut i\u015flemler d\u00f6nemi olarak d\u00f6rt grupta ele ald\u0131\u011f\u0131 geli\u015fim d\u00f6nemlerinin her birinde kazan\u0131lmas\u0131 beklenen davran\u0131\u015flar vard\u0131r. Her \u00e7ocuk, d\u00fcnyay\u0131 anlamaya \u00e7al\u0131\u015f\u0131rken ayn\u0131 geli\u015fim d\u00f6nemlerinden ge\u00e7er ancak her \u00e7ocuk ayn\u0131 d\u00f6nemde ayn\u0131 geli\u015fim \u00f6zelliklerini sergilemeyebilir. \n<\/p>\n
\n Ya\u015f ile ili\u015fkili olarak ortaya \u00e7\u0131kan ve okul \u00f6ncesi d\u00f6nem kabul edilen 0 – 6 ya\u015f aral\u0131\u011f\u0131, ya\u015famsal s\u00fcrecin en temel ve en k\u0131ymetli d\u00f6nemi kabul edilir. Bireylerin t\u00fcm ya\u015famlar\u0131 boyunca kullanacaklar\u0131 alanlar olan bili\u015fsel, duyu\u015fsal, sosyal, fiziksel geli\u015fim, dil geli\u015fimi ve \u00f6z bak\u0131m becerilerinin temelleri bu d\u00f6nemde at\u0131l\u0131r. Her alandaki geli\u015fimin d\u00f6nemin gerektirdi\u011fi \u015fekilde sa\u011flanabilmesi i\u00e7in, \u00e7ocu\u011fa sa\u011flanan imkanlar ve sunulan ko\u015fullar hayati \u00f6nem ta\u015f\u0131r.\n<\/p>\n
\n B\u00fct\u00fcnc\u00fcl olarak ilerleyen geli\u015fim s\u00fcreci, \u00e7ocuklardaki kazan\u0131mlar\u0131n etkile\u015fim halinde olmas\u0131 ve birbirlerini destekleyici \u015fekilde s\u00fcrd\u00fcr\u00fclmesi sayesinde etkili ve kal\u0131c\u0131 olabilir. \u00d6rne\u011fin, fiziksel geli\u015fimi kuvvetli olan bir \u00e7ocuk, motor becerilerini kolayca edinebilir. Motor becerilerinin geli\u015fmesi dil geli\u015fimini etkiler. Dil geli\u015fimi ise sosyal geli\u015fimin en \u00f6nemli ad\u0131mlar\u0131ndan birini olu\u015fturur ve bu ad\u0131mlar psikolojik olarak geli\u015fmenin \u00f6n\u00fcn\u00fc a\u00e7ar. S\u00fcrekli bir b\u00fcy\u00fcme, \u00f6\u011frenme ve geli\u015fme ser\u00fcveni i\u00e7erisinde olan \u00e7ocuklar\u0131n t\u00fcm geli\u015fim ad\u0131mlar\u0131n\u0131n desteklenmesi, geli\u015fim h\u0131zlar\u0131n\u0131 ve kalitesini art\u0131rmas\u0131 y\u00f6n\u00fcnden olduk\u00e7a \u00f6nemlidir.\n<\/p>\n
\n \u00c7ocuklar\u0131n her biri geli\u015fimsel \u00f6zellikleri farkl\u0131 d\u00fczeylerde sergileyebilir. Ancak baz\u0131 geli\u015fim \u00f6zellikleri vard\u0131r ki eksikli\u011fi veya yoklu\u011fu durumunda telafisi olmayan sonu\u00e7lar do\u011fabilir. Ortaya \u00e7\u0131kabilecek geli\u015fimsel problemlerin belirlenebilmesi i\u00e7in, belli aral\u0131klarla \u00e7ocuklar\u0131n geli\u015fimsel \u00f6zelliklerinin de\u011ferlendirilmesi gerekir. Yeni ba\u015flayan veya s\u00fcregelen geli\u015fim sorunlar\u0131 bu sayede erkenden tespit edilebilir ve gerekli \u00f6nlemlerin al\u0131nmas\u0131n\u0131 m\u00fcmk\u00fcn k\u0131lar.\n<\/p>\n
\n \u00c7ocuklar\u0131n geli\u015fimsel faaliyetlerini de\u011ferlendiren baz\u0131 testler bulunur. Bu testler sayesinde \u00e7ocuklarda olas\u0131 geli\u015fim problemleri g\u00f6r\u00fclerek di\u011fer geli\u015fim alanlar\u0131n\u0131 olumsuz etkilemesinin \u00f6n\u00fcne ge\u00e7ilebilir.\n<\/p>
\n Denver testi, 0 – 6 ya\u015f aral\u0131\u011f\u0131ndaki \u00e7ocuklar\u0131n geli\u015fimsel problemlerini ortaya koymak ve de\u011ferlendirmek amac\u0131yla uygulanan de\u011ferlendirme \u00e7al\u0131\u015fmas\u0131d\u0131r. Bu testin amac\u0131, \u00e7ocuklar\u0131n ya\u015flar\u0131yla ili\u015fkili geli\u015fim d\u00f6neminin gerektirdi\u011fi geli\u015fimsel \u00f6zelliklerini ta\u015f\u0131y\u0131p ta\u015f\u0131mad\u0131klar\u0131n\u0131 tespit etmektir. Geli\u015fme y\u00f6n\u00fcnden \u015f\u00fcphe duyulan durumlar\u0131n ve \u00e7ocuklar\u0131n g\u00f6zlenmesini sa\u011flayan Denver testi, ilk olarak 1967 y\u0131l\u0131nda yay\u0131nlanm\u0131\u015f ve 1996 y\u0131l\u0131nda yenilenerek Denver 2 ad\u0131n\u0131 alm\u0131\u015ft\u0131r.\n<\/p>\n
\n 4 b\u00f6l\u00fcm ve 116 maddeden olu\u015fan ve sa\u011fl\u0131kl\u0131 g\u00f6r\u00fcnen \u00e7ocuklar\u0131n da geli\u015fim durumlar\u0131n\u0131 g\u00f6zlemleme y\u00f6ntemi say\u0131labilen test, T\u00fcrkiye\u2019de ilk olarak 1980 y\u0131l\u0131nda kullan\u0131lmaya ba\u015flanm\u0131\u015f, 1990 y\u0131l\u0131nda yeniden d\u00fczenlenmi\u015ftir.\n<\/p>\n
\n Bir di\u011fer ad\u0131 geli\u015fim testi olan Denver testi, \u00e7ocuklarda,\n<\/p>\n
\n olmak \u00fczere d\u00f6rt alan\u0131n geli\u015fim seyrini takip etmek ve mevcut geli\u015fimsel problemleri te\u015fhis etmek i\u00e7in uygulan\u0131r.\n<\/p>
\n Her ya\u015f d\u00f6neminde \u00e7ocuklar\u0131n sergilemeleri gereken davran\u0131\u015flar ve sahip olmalar\u0131 gereken beceriler bulunur. Bu becerilerin kazan\u0131lmad\u0131\u011f\u0131 durumlar aileler taraf\u0131ndan g\u00f6zlemlenebildi\u011fi takdirde m\u00fcdahale edilmesi ve aksakl\u0131klar\u0131n giderilmesi kolay olabilir. Ancak baz\u0131 durumlarda var olan geli\u015fimsel problemler g\u00f6zlemlenemeyebilir ve bunlar\u0131n tespit edilmesinde \u00e7e\u015fitli kaynaklardan faydalanmak gerekir. Bu kaynaklardan biri olan Denver geli\u015fimsel tarama testi, \u00e7ocuklarda var olan geli\u015fim problemlerinin belirlenmesini sa\u011flayarak gerekli de\u011ferlendirmelerin yap\u0131lmas\u0131n\u0131 ve \u00f6nlemlerin al\u0131nmas\u0131n\u0131 kolayla\u015ft\u0131r\u0131r.\n<\/p>\n
\n Denver test e\u011fitimi alm\u0131\u015f uzman ki\u015filer taraf\u0131ndan ger\u00e7ekle\u015ftirilen test uygulamas\u0131, \n<\/p>\n
\n amac\u0131yla yap\u0131l\u0131r.\n<\/p>\n
\n Denver testi uygulan\u0131rken \u00e7ocu\u011fun anne ve babas\u0131ndan ananmnez denen k\u0131sa \u00f6yk\u00fcyle k\u0131saca \u00e7ocu\u011fu tan\u0131tmalar\u0131 istenir. Hem \u00e7ocu\u011fa, hem de anne – babaya \u00e7ocukla ilgili sorular sorulurken \u00e7ocuktan baz\u0131 etkinlikleri yerine getirmesi istenerek davran\u0131\u015flar\u0131 da g\u00f6zlemlenmi\u015f olur. \n<\/p>\n
\n Ki\u015fisel ve sosyal geli\u015fim d\u00fczeyi incelenen \u00e7ocuktan kendisini tan\u0131tmas\u0131 istenir ve toplum i\u00e7erisinde kendisini ifade etmesi de\u011ferlendirilir. Dil geli\u015fimi testi ile bulundu\u011fu ya\u015f ve edindi\u011fi dil geli\u015fimi aras\u0131ndaki ili\u015fki incelenir. Test uygulamas\u0131nda son olarak \u00e7ocu\u011fun y\u00fcr\u00fcme, ko\u015fma, k\u0131yafetlerini giyme, kalem tutma, \u00e7e\u015fitli oyuncaklarla oynama, makas veya kalem tutma gibi eylemler ile kaba ve ince motor becerilerinin geli\u015fimine bak\u0131l\u0131r.\n<\/p>\n
\n \n<\/p>\n
\n Test esnas\u0131nda yap\u0131lan \u00e7al\u0131\u015fmalar\u0131n sonucunda \u00e7ocu\u011fun becerileri ve geli\u015fim durumu hakk\u0131nda bir de\u011ferlendirme yap\u0131l\u0131r ve geli\u015fimsel bir problem olup olmad\u0131\u011f\u0131 belirlenmi\u015f olur. Saptanan bir problem oldu\u011funda ise gerekli \u00f6nlemlerin al\u0131nmas\u0131 i\u00e7in ilgili kurumlara y\u00f6nlendirmeler yap\u0131l\u0131r.\n<\/p>\n
\n Denver geli\u015fim testi belirli aral\u0131kla tekrar uygulanabilir.\n<\/p>\n
\n Denver testi, tek sayfa \u00fczerinde aylar ve y\u0131llara denk gelen becerileri ortaya \u00e7\u0131karmaya y\u00f6nelik sorular\u0131n yer ald\u0131\u011f\u0131 bir tablo \u015feklindedir. \u00c7ocu\u011fun ya\u015f\u0131n\u0131n koordinatlar\u0131na g\u00f6re bir \u00e7izgi \u00e7izilir ve \u00e7izgiye denk gelen sorular anne – babaya ve \u00e7ocu\u011fa sorularak belirli i\u015faretlemeler yap\u0131l\u0131r. Tablo \u00fczerinde a\u00e7\u0131ktan koyuya giden basamaklar halinde yer alan sorular bulunur ve \u00e7izgiye denk gelen koyu renkli sorular \u00e7ocu\u011fun yapabiliyor olmas\u0131 beklenen maddelerdir. \u00c7ocuk \u00e7izginin solunda kalan becerilerden \u00fc\u00e7 tanesini yapam\u0131yorsa o alan b\u0131rak\u0131l\u0131r.\n<\/p>\n
\n Uygulama esnas\u0131nda \u00e7ocuktan s\u00f6zel cevaplar istenebilece\u011fi gibi an\u0131nda g\u00f6zlemlenebilecek davran\u0131\u015flar\u0131 da sergilemesi istenir ve an\u0131nda test uygulay\u0131c\u0131s\u0131 taraf\u0131ndan not edilir. Test esnas\u0131nda \u00e7ocu\u011fun kayg\u0131 durumu, ailenin ve \u00e7evrenin etkisi de not edilerek testin yorumlanmas\u0131nda kullan\u0131l\u0131r.\n<\/p>
\n Denver testi uygulan\u0131rken \u00e7ocu\u011fun geli\u015fim durumunu belirleyebilmek i\u00e7in anne – babaya ve \u00e7ocu\u011fa \u00e7e\u015fitli sorular y\u00f6neltilir. Psikolojik dan\u0131\u015fman, psikoloji veya \u00e7ocuk geli\u015fimi b\u00f6l\u00fcmlerinden mezun olmu\u015f ve Denver test e\u011fitimi alm\u0131\u015f olan ki\u015filer taraf\u0131ndan uygulanabilir. Yetkili merkezler taraf\u0131ndan haz\u0131rlanan test sorular\u0131 standart a\u015famalar i\u00e7erir ve belirli \u015fartlarla g\u00f6revli ki\u015filerle payla\u015f\u0131l\u0131r. Denver geli\u015fimsel tarama testi, bu alanda bilgi sahibi olmayan ki\u015filer taraf\u0131ndan uyguland\u0131\u011f\u0131nda sonu\u00e7lar ve de\u011ferlendirmeler sa\u011fl\u0131kl\u0131 olmayabilir. \n<\/p>\n
\n 3 ya\u015f\u0131ndaki bir \u00e7ocu\u011fa uygulanan Denver geli\u015fim testinin sorular\u0131ndan baz\u0131lar\u0131 a\u015fa\u011f\u0131daki gibidir. Bu sorular \u00e7ocu\u011fun dil geli\u015fimini, sosyal – ki\u015fisel geli\u015fimini, kaba ve ince motor geli\u015fimini ayr\u0131 ayr\u0131 inceleyen d\u00f6rt basamak halinde uygulan\u0131r ve anne, baba ve \u00e7ocu\u011fa ayn\u0131 anda sorulabilir. \n<\/p>\n
\n Ki\u015fisel – sosyal geli\u015fime y\u00f6nelik maddeler:\n<\/p>\n
\n Kaba ve ince motor geli\u015fimine y\u00f6nelik maddeler:\n<\/p>\n
\n istenir.\n<\/p>\n
\n Dil geli\u015fimini \u00f6l\u00e7meye y\u00f6nelik maddeler:\n<\/p>\n
\n istenir.\n<\/p>
\n \u00c7ocu\u011fun sorular kar\u015f\u0131s\u0131ndaki cevaplar\u0131 a\u015fa\u011f\u0131daki gibidir:\n<\/p>\n
\n \u00c7ocuklar\u0131n bu de\u011ferlendirme maddelerini alma ko\u015fullar\u0131 a\u015fa\u011f\u0131da belirtilmi\u015ftir:\n<\/p>\n
\n T\u00fcm test maddeleri uyguland\u0131ktan sonra verilen i\u015faretlemelere bak\u0131larak a\u015fa\u011f\u0131daki sonu\u00e7lara var\u0131l\u0131r:\n<\/p>\n
\n \u00c7ocuklar\u0131na Denver geli\u015fimsel tarama testi yapt\u0131rmak isteyen aileler gerekli ara\u015ft\u0131rmalar\u0131 yapt\u0131ktan sonra bu konuda yetkili merkezlerle ileti\u015fime ge\u00e7erek testin uygulanmas\u0131n\u0131 sa\u011flayabilirler. Belirli klinik ve hastanelerde uygulanan test, ayn\u0131 zamanda bu alan\u0131n uzman\u0131 olan ve e\u011fitimini alm\u0131\u015f ki\u015filer taraf\u0131ndan anaokullar\u0131, psikolojik dan\u0131\u015fmanl\u0131k birimleri taraf\u0131ndan da uygulanabilir.\n<\/p>\n
\n Kaynaklar:\n<\/p>\n
https:\/\/www.sciencedirect.com\/topics\/medicine-and-dentistry\/denver-developmental-screening-test<\/a>\n<\/p>\n